Over MM Partnerberichten Marktkraam met webshop: een perfecte combinatie

Is het voor kraamhouders tijd om een webshop te openen? Dat is geen gekke vraag, want steeds meer consumenten kiezen voor online winkelen. Een webshop openen betekent trouwens niet dat je stopt met de marktverkoop. Want die twee zijn juist uitstekend met elkaar te combineren. Helemaal wanneer je er niet alleen voorstaat en de hulp van professionals inschakelt.  

Online en offline verkopen combineren

Een webshop openen betekent niet dat je marktkraam de moeite niet meer waard is. Sterker nog, een fysieke kraam en een online webshop ondersteunen elkaar. Laat bijvoorbeeld online zien waar je de komende dagen te vinden bent. Omgekeerd wijs je klanten die langskomen bij je marktkraam erop dat ze de producten ook op je webshop te vinden zijn. 

Het verbeteren van de service

Een marktkraam is lekker persoonlijk. Als verkoper ontmoet je klanten en direct contact is toch altijd even anders dan een telefoontje of een e-mail. Kraamhouders zijn sociale dieren en genieten van dit soort interacties. Bovendien geeft persoonlijk contact je extra mogelijkheden. Je laat klanten bijvoorbeeld nieuwe producten uitproberen, ontvangt suggesties en bouwt een band op. Dat gedeelte blijft gewoon bestaan als je een webshop hebt. Terwijl de service die je levert nog uitgebreider is. Want klanten bereiken je ook gewoon als ze thuis zijn. Via een e-mail of belletje stellen ze vragen of plaatsen ze opmerkingen. Als verkoper geeft jou dat de gelegenheid om je klanten nog beter te bedienen en de service naar een hoger niveau te tillen. 

Een groter bereik

Dankzij een webshop vinden potentiële klanten door het hele land de producten die je aanbiedt. Zelfs van buiten de landsgrenzen ben je bereikbaar. Een ander voordeel is dat een webshop geen sluitingstijd heeft. Wanneer je ligt te slapen stopt de verkoop niet. Een webshop is nou eenmaal toegankelijker dan een marktkraam. 

Twee verschillende werelden

Online en offline verkoop hebben veel raakvlakken. Maar er zijn ook duidelijk verschillen. Om een webshop succesvol op te zetten is bepaalde kennis vereist. Als verkoper op de markt is commercie je niet vreemd en heb je uitgebreide kennis van de producten die je aanbiedt. De uitdaging is om je enthousiasme te vertalen naar een webshop. 

Handige hulpmiddelen voor marktanalyse en beheer

Waar zijn je klanten naar op zoek? Op de markt krijg je dat rechtstreeks te horen. Dat is erg prettig, maar het is wel input van een relatief kleine groep. Met online marketingtools krijg je inzicht in de wensen van een breder publiek. Verder profiteer je van zaken als digitaal voorraadbeheer en online marketing. Allemaal waardevolle hulpmiddelen zolang je weet hoe je ze op de juiste manier gebruikt. 

Benieuwd of jouw marktkraam ook online aanslaat? Al talloze marktverkopers zijn er in geslaagd om ook online succesvol te zijn. Steek je jouw tijd liever in iets anders? Dan is sales uitbesteden wellicht iets voor jou. Ook daar zijn partijen voor die je hierbij kunnen helpen.

Fysieke en online verkoop is een mooie combinatie

De opkomst van webshops is een ware revolutie voor winkels, en dus ook voor marktkramen. De charme van handelen op de markt wordt er niet mee geëvenaard. Maar gelukkig kan online en offline verkoop ook gewoon naast elkaar bestaan. Want door ze op de juiste manier te combineren versterken ze elkaar. Je verhoogt de klantenservice, de bereikbaarheid en krijgt extra hulpmiddelen tot je beschikking op de weg naar succes. 

Lees ook: