Over MM Partnerberichten Lokale markten in het tijdperk van online shoppen

Het is geen geheim dat steeds meer mensen online shoppen. Terwijl dat toch een stuk minder gezellig is dan winkelen op de plaatselijke markt. Gelukkig spelen plaatselijke winkeltjes en marktkramen nog altijd een cruciale rol in onze maatschappij. Gaat dat in de toekomst veranderen? In dit artikel bespreken we het effect van online winkelen op het voortbestaan van lokale markten. 

Een band tussen verkoper en klant

Op lokale markten komen mensen elkaar tegen en onderhouden ze sociale contacten. Sommige klanten komen decennialang iedere week bij dezelfde marktkoopman voor hun groente en fruit. Verder is het een mooie kans om in aanraking te komen met nieuwe culturen, smaken en producten. Lokale markten geven verkopers dus een kans om nieuwe producten te introduceren. Ze krijgen de gelegenheid om een verhaal te vertellen en klanten rechtstreeks toe te spreken. Daarbij maken ze gebruik van meer zintuigen dan op het internet. Denk bijvoorbeeld aan de kenmerkende kreten van marktkoopmannen of de bijna onweerstaanbare geuren van etenswaren. 

Stimulatie voor lokale productie en ambacht

Voor lokale producenten is de plaatselijke markt nog altijd de makkelijkste plek om hun waren te verkopen. Je haalt je landbouwproducten hierdoor in feite gewoon bij de buurman. Dat scheelt een hoop transport en ondersteunt de economie bij jou in de buurt. Door te kiezen voor de plaatselijke markt ga je dus ook meteen voor meer duurzaamheid. 

Lokale markten tegenover shoppen op het internet

Ieder jaar stijgt het aantal verkopen dat via het internet gedaan wordt. Toch zien we dat lokale markten niet verdwijnen. Het blijkt dus dat ze prima naast elkaar kunnen bestaan. Dat komt onder andere doordat klanten vaak totaal andere producten via het internet bestellen. Kleding, schoenen, gadgets, boeken en muziek worden vaak online besteld. Terwijl op lokale markten etenswaren nog altijd favoriet zijn. Natuurlijk is het ook een uitgelezen plek om bijzondere artikelen te verhandelen. Denk aan handgemaakte meubelstukken, bijzondere vazen, ouderwetse reclameborden en antiek speelgoed. Verder zijn tweedehands spullen populair op de lokale markt. Een groot voordeel is dat klanten het product te zien krijgen en uit kunnen proberen. 

Marktverkopers zijn steeds vaker op het internet te vinden

Lokaal shoppen op de markt en winkelen op het internet lijken in eerste instantie elkaars tegenpolen. Maar het blijkt dat ze elkaar juist prima aanvullen. Steeds meer verkopers met een marktkraam zijn ook op het internet te vinden. Ze wijzen klanten die langskomen op hun webshop, of ze laten op het internet zien waar ze op welke data te vinden zijn. Dat doen ze overigens niet alleen. Want op het internet is veel hulp te vinden over hoe je zelf succesvol wordt met een webshop. De internetsuccesgids.nl is een uitstekend voorbeeld. 

Gezellige markten en online winkelen sluiten elkaar niet uit

Lokale markten en online shoppen bestaan dus zonder problemen naast elkaar. Beide spelen een rol in de economie van ons land. Met de culturele waarde van plaatselijke markten valt alleen moeilijk te concurreren. Ze brengen mensen en culturen samen en rechtstreeks contact is een stuk gezelliger dan online een bestelling plaatsen. 

Lees ook: