Over MM Partnerberichten Waar besteed Nederland zijn vrije tijd en geld aan rond de kerstdagen?

Waar besteed Nederland zijn vrije tijd en geld aan rond de kerstdagen?

Waar houdt de gemiddelde Nederlander zich in zijn vrije tijd mee bezig iedere dag? Een vraag die voor vele onderzoekers, marketeers, ondernemers etc interessant is. Een vraag die continu aan verandering onderhevig is. Zeker aan verandering onderhevig is wegens de ontwikkelingen van de pandemie door de oplopende of teruglopende aantal besmettingen. Een vraag die bijvoorbeeld door de overheid beïnvloedt wordt. Het antwoord op deze vraag geeft inzicht over het bereiken van de klant en waar iedereen zijn centjes aan uitgeeft. 

Wat beïnvloedt de manier waarop vrije tijd besteed wordt?

De manier waarop Nederland zijn vrije tijd besteed is afhankelijk van de mogelijkheden er tot. Het ontstaan van de pandemie heeft de typische bezigheden van de gemiddelde Nederlander veranderd. Er zijn ‘corona bezigheden’ ontstaan. Hobby’s die normaliter offline gehouden werden zijn online gegaan. Sportscholen, clubs, verenigingen die de deuren sluiten of bepaalde eisen stellen aan het mogen deelnemen van een activiteit of event waardoor bepaald publiek buiten de boot valt. Van het maken van een wandeling door het drukke park naar het vaker kijken van een serie of film vanaf de eigen bank. Het contact onderhouden met familie en vrienden is van persoonlijk naar online gegaan. Shoppen in de fysieke winkel is veranderd naar winkelen via het internet. Online marketing bedrijven hebben nog nooit zulke drukken tijden gekend aangezien iedereen online wil opvallen door bijvoorbeeld de backlinks van zijn of haar online webshop up te graden. De ondernemer die op online gebied leek is en zich afvraagt wat zijn backlinks, neemt contact op met online marketing experts, met als hoop dat de dankzij corona gesloten winkel alsnog online goed  mag gaan floreren. Van het werken op kantoor naar het werken vanuit eigen huis heeft de hoeveelheid vrije tijd tevens beïnvloedt. Minder reizen van en naar het werk wat meer tijd oplevert voor vrije tijd en geld besparen op reiskosten wat de portemonnee doet groeien. 

Verandering in bezigheid leidt tot verandering in manier van vrije tijd en geld besteden

De manier waarop we ons gedragen vertaalt zich tot een verandering in de manier waarop we ons geld uitgeven. De pandemie heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat de uitgaven aan offline hobby’s, online streamingdiensten en telecom zijn toegenomen. Het geld is door de sluiting van vele winkels, gebouwen, musea etc. minder uitgegeven aan culturele activiteiten. 

Door de verandering van onze werkomgeving naar onze eigen woon of werkkamer in eigen huis is de oriëntatie naar huis en/of woonaccessoires verschoven. In plaats van dat we offline gaan oriënteren in de desbetreffende winkel is het meer online oriënteren en consumeren geworden. Waar normaliter geld uitgegeven werd aan een vakantie, wordt er hedendaags wegens de beperkingen van reizen eerder geïnvesteerd in een goedkope mobiele airco, een mooiere tuin, uitbreiding van de woning, nieuwe keuken of andere auto.
Het thema voor de consument is meer een ‘haal-alles-in-eigen-huis’ concept geworden aangezien er buitenshuis weinig andere opties waren. 

Lees ook: